بیم آمریکایی‌ها از بروز خشونت‌های سیاسی پس از انتخابات

نظرسنجی جدید حاکی از نگرانی شدید رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به بروز خشونت‌های سیاسی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

به گزارش مشرق، نتایج نظرسنجی جدیدی که از سوی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بازتاب یافت نشان می‌دهد رای‌دهندگان آمریکایی با نگرانی شدیدی نسبت به بروز خشونت‌های احتمالی سیاسی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری کشورشان که حدود یک هفته دیگر برگزار خواهد شد، می‌روند.

آسوشیتدپرس با بازتاب این نظرسنجی که با همکاری مرکز پژوهش امور عمومی «نورک» به اجرا در آورده، می‌نویسد که این نتایج حاکی از نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره «شکننده بودن قدیمی‌ترین دموکراسی جهان»، با گذشت حدود چهار سال از خودداری «دونالد ترامپ»، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه از پذیرش شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و تحریک حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا در اقدامی خشونت‌طلبانه به منظور متوقف کردن فرآیند انتقال قدرت صلح‌آمیز است.

نظرسنجی اخیر مشخص ساخت از هر ۱۰ آمریکایی ثبت نام کرده به عنوان رای‌دهنده حدود چهار نفر گفتند «شدیدا» یا «خیلی» نگران تلاش‌های خشونت‌آمیز برای برگرداندن نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ هستند. همچنین میزان مشابهی نیز نسبت به تلاش‌های حقوقی برای چنین کاری اظهار نگرانی کردند. حدود یک سوم رای‌دهندگان نیز گفتند «شدیدا» یا «خیلی» نگران تلاش‌های مقام‌های انتخاباتی محلی یا ایالتی برای متوقف کردن نهایی ساختن نتایج انتخابات هستند.

حدود یک سوم یا کمتر نیز گفتند «نه چندان» یا «ابدا» نگران به وقوع پیوستن هیچ یک از این اتفاقات نیستند.

به نوشته آسوشیتدپرس دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان، از اولین نامزدی خود برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ تا کنون این استراتژی را به کار بسته که ادعا کند هر گونه باخت او در انتخابات حاصل تقلب در آرای رای دهندگان خواهد بود. او همچنان در حال تکرار این ادعا است که شکستش در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش حاصل تقلب بوده و می‌گوید چنانچه در انتخابات امسال هم شکست بخورد مجددا علیه او تقلب صورت گرفته است.

در مقابل اما متحدان خود او حتی شکایت‌هایی در چند جای کشور علیه این ادعای وی ثبت کرده‌اند که می‌تواند در صورت باخت ترامپ در انتخابات پیش زمینه‌ای برای محاکمه‌اش پس از انتخابات شود.

تلاش‌های گسترده‌ای که ترامپ بعد از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ به منظور مخالفت با نتایج و باقی نگه داشتن خود در قدرت انجام داد به نگرانی‌ها درباره اینکه قرار است امسال نیز مجددا در صورت شکست در انتخابات از پذیرش نتایج سر باز بزند، دامن زده است.

در نظرسنجی مرکز نورک برای آسوشیتدپرس مشخص شد که از هر ۱۰ رای‌دهنده حدود ۹ نفر معتقدند بازنده انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا باید بعد از پایان شمارش آرای انتخاباتی هر ایالت و حل شکایت‌های حقوقی نتایج انتخابات را بپذیرد. از هر ۱۰ پاسخگوی جمهوریخواه حدود هشت نفر نیز به این موضوع معتقد بودند. اما تنها حدود یک سوم رای‌دهندگان انتظار دارند که ترامپ نتایج انتخابات را پذیرفته و در صورت شکست، آن را بپذیرد.

از سوی دیگر حدود دو سوم پاسخگویان جمهوریخواه معتقد بودند که ترامپ نتایج را خواهد پذیرفت اما از هر ۱۰ پاسخگوی دموکرات حدود یک نفر به چنین چیزی معتقد بودند.

در مقابل اما از هر ۱۰ رای دهنده، نزدیک به هشت نفر گفتند که کامالا هریس نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت و در صورت شکست در انتخابات، شکست خود را می‌پذیرد که این شامل اکثریت رای‌دهندگان جمهوریخواه بوده است.

طبق نتایج این نظرسنجی همچنین حدود نیمی از رای‌دهندگان معتقدند ترامپ به میزان «زیاد» یا «تا حدی» در صورت پیروز شدن در انتخابات «دموکراسی در آمریکا را تضعیف خواهد کرد» اما حدود چهار نفر از هر ۱۰ نفر چنین نظری را درباره نامزد حزب دموکرات داشتند.

در ادامه این مشخص شد که از هر پاسخگوی جمهوریخواه حدود هشت نفر گفتند که رسیدن ترامپ به یک دور دیگر ریاست جمهوری باعث تقویت دموکراسی «به میزان زیاد» یا «تا حدی» خواهد شد و همین میزان نیز در بین پاسخگویان دموکرات چنین عقیده‌ای را درباره ریاست جمهوری احتمالی کامالا هریس داشتند.

هم در بین پاسخگویان دموکرات و هم در بین پاسخگویان جمهوریخواه از هر ۱۰ رای‌دهنده حدود ۹ نفر گفتند نامزد حزب مقابل در صورت پیروز شدن در انتخابات باعث تضعیف دموکراسی در آمریکا خواهد شد.

طبق نظرسنجی مذکور همچنین بخش قابل توجهی از آمریکایی‌ها وجود سیستم به اصطلاح کالج‌های برگزیننده (الکترال) برای تعیین رئیس جمهور این کشور را ناعادلانه می‌دانند.

حدود نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند این امکان که یک کاندیدا با برد در بخش کالج‌های برگزیننده بتواند با وجود باخت خود در بخش آرای مردمی به ریاست جمهوری برسد یک «مشکل بزرگ» در انتخابات آمریکا به حساب می‌آید.

در این بین حدود دو سوم رای‌دهندگان دموکرات و یک سوم رای‌دهندگان جمهوریخواه چنین امکانی را به عنوان یک «مشکل بزرگ» ارزیابی کردند.

این نظرسنجی با پرسش از حدود ۱۰۷۲ رای‌دهنده بزرگسال در بازه زمانی ۱۱-۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ با ضریب خطای مثبت یا منفی ۴.۲ درصد برگزار شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اگر ترامپ موفق نشه طرفدارهاش غوغا به پا می کنند، هرج و مرج میشه مثل دفعه قبل!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس